Geshe Rabten Rinpoche, oprichter van Rabten Choeling, Zwitserland en geaffilieerde centra.
Passage uit Geshe Rabten's Biografie, "Life of a Tibetan Monk", Edition Rabten.
“Reeds als kind, zag ik de monniken in hun donkerrode gewaden die terugkeerden van de grote kloosteruniversiteiten dichtbij Lhasa. Ik had grote bewondering voor hen. Soms bezocht ik het grote klooster in onze streek; als ik de monniken hun debatten zag uitvoeren, vervulde mij dat weerom met bewondering. Toen ik ongeveer 15 jaar oud was, viel het me op hoe simpel, puur en efficiënt hun levensstijl was. Daarentegen zag ik ook hoe mijn eigen leven thuis zo gecompliceerd en veeleisend was. Je was nooit klaar met de eindeloze rij van taken. Om toegelaten te worden als monnik in het Dargye klooster dat zich in de nabijheid van ons huis bevond, moest men ten minste drie of vier jaar studie en geestestraining achter de rug hebben in een van de drie grote kloosters in de buurt van Lhasa. Met het doel om monnik te worden in het Dargye klooster besloot ik op 17-jarige leeftijd naar één van deze kloosteruniversiteiten te gaan, zonder dat ik de wens had om een grote geleerde te worden in de Dharma.”
Toen hij 18 jaar was ging Geshe Rabten op weg voor een 3 maanden durende reis van zijn geboorteplaats in Kham, een provincie in het oosten van Tibet, naar Lhasa in centraal Tibet. Daar trad hij in als monnik in de kloosteruniversiteit Sera. Spoedig bemerkten zowel leraren als medestudenten zijn uitzonderlijke karaktereigenschappen. Tijdens deze periode van studie en meditatie maakte hij onvoorstelbare ontberingen mee. Daarom gaven leraren en medestudenten hem de bijnaam ‘Milarepa’. Vanwege zijn heldere en exacte manier van debatteren vergeleek men hem met Dharmakirti, de grote boeddhistische denker in de logica. Na een studie van circa 20 jaar, slaagde hij voor het examen dat voor een verzameling van monniken van de drie grote kloosters werd afgelegd. Hij verwierf de hoogste titel van ‘Geshe Lharampa’. Dit is de hoogste academische graad die wordt verleend door de examinatoren en door de Dalai Lama.
In 1963 werd Geshe Rabten aangesteld als assistent filosofie van Z.H. de Dalai Lama. Het was zijn taak Zijne Heiligheid te assisteren wanneer hij onderricht ontving van zijn twee tutoren en ook om met Zijne Heiligheid te debatteren over filosofische onderwerpen.
In 1969 stuurde de Dalai Lama de eerste Westerse studenten naar Geshe zodat zij onderricht konden ontvangen. Later verzocht hij Geshe om zich in het Tibetaanse klooster in Rikon, Zwitserland te vestigen. Vanwege het grote aantal Westerse studenten dat zich ondertussen had verzameld werd Geshe Rabten daar tot Abt benoemd om de Dharma verder te verbreiden. Geshe had toen vele studenten in de grote kloosteruniversiteiten in India. Ook was zijn basis-Lama Kyabje Trijang Rinpoche reeds op hoge leeftijd en was Geshe niet geïnteresseerd in het comfortabele leven en de rijkdom van het Westen. Daarom was hij liever in India gebleven. Pas toen zijn Leraar hem erop wees dat zijn onderricht een grote zegen zou zijn voor de mensen in het Westen ging Geshe hiermee akkoord. Geshe was de eerste Tibetaanse leraar die de volledige Vinaya traditie en de studie van de vijf hoofdonderwerpen van het boeddhisme in het Westen introduceerde. Daarom is Geshe de wegbereider van de volledige en complexe Boeddhistische leer in het Westen. Vele leraren die vandaag de dag zeer bekend zijn in het Westen waren zijn leerlingen, met name: Gonsar Rinpoche, Sherpa Rinpoche, Tomthog Rinpoche, Zopa Rinpoche, Lama Yeshe, Geshe Penpa, Geshe Tenzin Gonpo, Geshe Thupten Ngawang, Geshe Thubten Trinley, enzovoort.
Als bijna geen ander wist Geshe Rinpoche de essentie van de gedachten van de Boeddha aan de toehoorder te verduidelijken. Ongeacht of de toehoorder uit het Westen of het Oosten kwam, wie ook maar naar zijn woorden luisterde, voelde de verwarring verdwijnen. In plaats daarvan kwam helderheid en geleidelijk aan ontstond ook innerlijke kalmte. Zijn voorbeeld moedigde mensen aan om een oprecht leven te leiden. Wat Geshe ook maar uitlegde, de leerling kreeg het gevoel een werkelijke beschrijving te horen van het verleden, van de toekomst of van zeer diepe geheimen. Het leek wel alsof al deze dingen Geshe gewoon in zijn hand hield.
Geshe richtte het Centrum voor Hogere Tibetaanse Studies, Rabten Choeling op (voorheen Tharpa Choeling), gelegen aan het meer van Genève, het Tibetaanse centrum in Hamburg, Tashi Rabten in Letzehof, Oostenrijk, Phuntsog Rabten in München en Gephel Ling in Milaan.
“Reeds als kind, zag ik de monniken in hun donkerrode gewaden die terugkeerden van de grote kloosteruniversiteiten dichtbij Lhasa. Ik had grote bewondering voor hen. Soms bezocht ik het grote klooster in onze streek; als ik de monniken hun debatten zag uitvoeren, vervulde mij dat weerom met bewondering. Toen ik ongeveer 15 jaar oud was, viel het me op hoe simpel, puur en efficiënt hun levensstijl was. Daarentegen zag ik ook hoe mijn eigen leven thuis zo gecompliceerd en veeleisend was. Je was nooit klaar met de eindeloze rij van taken. Om toegelaten te worden als monnik in het Dargye klooster dat zich in de nabijheid van ons huis bevond, moest men ten minste drie of vier jaar studie en geestestraining achter de rug hebben in een van de drie grote kloosters in de buurt van Lhasa. Met het doel om monnik te worden in het Dargye klooster besloot ik op 17-jarige leeftijd naar één van deze kloosteruniversiteiten te gaan, zonder dat ik de wens had om een grote geleerde te worden in de Dharma.”
Toen hij 18 jaar was ging Geshe Rabten op weg voor een 3 maanden durende reis van zijn geboorteplaats in Kham, een provincie in het oosten van Tibet, naar Lhasa in centraal Tibet. Daar trad hij in als monnik in de kloosteruniversiteit Sera. Spoedig bemerkten zowel leraren als medestudenten zijn uitzonderlijke karaktereigenschappen. Tijdens deze periode van studie en meditatie maakte hij onvoorstelbare ontberingen mee. Daarom gaven leraren en medestudenten hem de bijnaam ‘Milarepa’. Vanwege zijn heldere en exacte manier van debatteren vergeleek men hem met Dharmakirti, de grote boeddhistische denker in de logica. Na een studie van circa 20 jaar, slaagde hij voor het examen dat voor een verzameling van monniken van de drie grote kloosters werd afgelegd. Hij verwierf de hoogste titel van ‘Geshe Lharampa’. Dit is de hoogste academische graad die wordt verleend door de examinatoren en door de Dalai Lama.
In 1963 werd Geshe Rabten aangesteld als assistent filosofie van Z.H. de Dalai Lama. Het was zijn taak Zijne Heiligheid te assisteren wanneer hij onderricht ontving van zijn twee tutoren en ook om met Zijne Heiligheid te debatteren over filosofische onderwerpen.
In 1969 stuurde de Dalai Lama de eerste Westerse studenten naar Geshe zodat zij onderricht konden ontvangen. Later verzocht hij Geshe om zich in het Tibetaanse klooster in Rikon, Zwitserland te vestigen. Vanwege het grote aantal Westerse studenten dat zich ondertussen had verzameld werd Geshe Rabten daar tot Abt benoemd om de Dharma verder te verbreiden. Geshe had toen vele studenten in de grote kloosteruniversiteiten in India. Ook was zijn basis-Lama Kyabje Trijang Rinpoche reeds op hoge leeftijd en was Geshe niet geïnteresseerd in het comfortabele leven en de rijkdom van het Westen. Daarom was hij liever in India gebleven. Pas toen zijn Leraar hem erop wees dat zijn onderricht een grote zegen zou zijn voor de mensen in het Westen ging Geshe hiermee akkoord. Geshe was de eerste Tibetaanse leraar die de volledige Vinaya traditie en de studie van de vijf hoofdonderwerpen van het boeddhisme in het Westen introduceerde. Daarom is Geshe de wegbereider van de volledige en complexe Boeddhistische leer in het Westen. Vele leraren die vandaag de dag zeer bekend zijn in het Westen waren zijn leerlingen, met name: Gonsar Rinpoche, Sherpa Rinpoche, Tomthog Rinpoche, Zopa Rinpoche, Lama Yeshe, Geshe Penpa, Geshe Tenzin Gonpo, Geshe Thupten Ngawang, Geshe Thubten Trinley, enzovoort.
Als bijna geen ander wist Geshe Rinpoche de essentie van de gedachten van de Boeddha aan de toehoorder te verduidelijken. Ongeacht of de toehoorder uit het Westen of het Oosten kwam, wie ook maar naar zijn woorden luisterde, voelde de verwarring verdwijnen. In plaats daarvan kwam helderheid en geleidelijk aan ontstond ook innerlijke kalmte. Zijn voorbeeld moedigde mensen aan om een oprecht leven te leiden. Wat Geshe ook maar uitlegde, de leerling kreeg het gevoel een werkelijke beschrijving te horen van het verleden, van de toekomst of van zeer diepe geheimen. Het leek wel alsof al deze dingen Geshe gewoon in zijn hand hield.
Geshe richtte het Centrum voor Hogere Tibetaanse Studies, Rabten Choeling op (voorheen Tharpa Choeling), gelegen aan het meer van Genève, het Tibetaanse centrum in Hamburg, Tashi Rabten in Letzehof, Oostenrijk, Phuntsog Rabten in München en Gephel Ling in Milaan.
Gonsar Rinpoche, spiritueel directeur van Rabten Choeling, Zwitserland en geaffilieerde centra.
Tijdens de periode van de 7de Dalai Lama was er een jonge man uit Amdo die om toelating verzocht tot het huis van zijn streekgenoten in het Sera Klooster bij Lhasa. Hij zag er zo armoedig en onverzorgd uit dat hem de toegang werd geweigerd. Hij ging weg, maar ontmoette op het terrein van het klooster een oude vrouw. Deze gaf hem de raad om naar Chadrel Huis te gaan en daar om toelating te verzoeken. Zij verzekerde hem dat hij daar thuishoorde. Zo deed hij en hij werd daar geaccepteerd. Eenmaal toegelaten tot het klooster vertoonde hij een grote ijver in zijn studies. Weldra werd het duidelijk dat hij de kwaliteiten had van een buitengewone grote meester. Hij werd befaamd als de Leraar Ngawang Thöndrup en diende de leer van de Boeddha vele jaren lang als Abt van Sera Je en als een van de tutoren van de Dalai Lama. Hij bracht veel tijd door in meditatie in een grot op de Gephel berg in de buurt van Lhasa. Daar werd later ook het Gonsar retraite klooster opgericht. Toen de mensen van Lhasa het nieuwe klooster bemerkten, noemden ze hem ‘Gonsar Rinpoche’, wat ‘de lama van het nieuwe klooster’ betekent. Deze naam is tot op de dag van vandaag bijgehouden in de lijn van de Gonsar Rinpoches. De oude vrouw die de eerste Gonsar Rinpoche de weg naar zijn huis in Sera College had gewezen, werd later herkend als een manifestatie van Palden Lhamo, een Dharma Beschermer Godin. De vierde Gonsar Rinpoche, de laatste reïncarnatie vóór de huidige, studeerde eveneens in het Sera Klooster. Nadat hij zijn studies had voltooid met het Geshe examen – hij was toen in de twintig – ging hij naar Mongolië. Daar werd hij een van de grootste leraren van de laatste tijd in Mongolië. Hij gaf meer dan 30 jaar onderricht en stelde regelmatig zijn bovennatuurlijke krachten ten toon. Hij was zeer geliefd bij het volk en bijna alle meesters van Mongolië die zijn tijdgenoten waren, zoals Tsenshab Ngawang Dorje, Tsenshab Ngödub Tsognyi, Geshe Ngawang Nyima, Geshe Senge, Guru Deva Rinpoche, enzovoort werden zijn discipelen. Toen de opstand van de Bolsheviken uitbrak keerde hij terug naar Tibet en zette hij zijn vele activiteiten voort. De oudere broer van de 14de Dalai Lama, Taktser Rinpoche, en ook zijn ouders behoorden tot zijn vooraanstaande discipelen.
De huidige Gonsar Rinpoche werd geboren in 1949 in Shigatse, Tibet, in een aristocratische familie, afstammelingen van de vroegere Tibetaanse koningen. Zijn vader was toen gouverneur van de province Tsang in West-Tibet. Toen hij drie jaar oud was werd Rinpoche erkend als de 5de reïncarnatie in de lijn van de Gonsar Rinpoches, hetgeen door Zijne Heiligheid de Dalai Lama werd bekrachtigd. Toen hij zes jaar oud was trad hij in bij het Sera Klooster, in die tijd de tweede grootste kloosterlijke universiteit in Tibet. Vanaf het eerste begin werd hij grootgebracht en onderwezen onder de liefdevolle zorg van de Eerwaarde Geshe Rabten. Gonsar Rinpoche ontving een grote hoeveelheid onderricht en overdrachten van Zijne Heiligheid de Dalai Lama en vele andere leraren. In het bijzonder van zijn basis-leraren Kyabje Trijang Dorje Chang en de Eerwaarde Geshe Rabten.
In 1959, toen Tibet onder de Chinese communistische overheersing kwam, vluchtte Gonsar Rinpoche samen met zijn leraar naar India. Daar vervolgde hij zijn studie. Ook leerde hij Engels en Hindi. In 1969 begon hij het onderricht van zijn leraar Geshe Rabten aan westerse studenten naar het Engels te vertalen. Vanaf het moment dat Geshe Rabten was heengegaan in 1986 heeft Gonsar Rinpoche de activiteiten van zijn meester voortgezet. Hij had 33 jaar doorgebracht als zijn naaste leerling. Op dit moment is Gonsar Rinpoche directeur van het centrum ‘Rabten Choeling’ in Mont Pélerin, alsmede van de andere Rabten centra in Europa. Hij onderricht regelmatig in het Engels, Frans, Duits en Tibetaans. De eerste Gonsar Rinpoche was befaamd om zijn uitzonderlijk wijds en diepzinnig onderricht over het gehele pad van geestelijke ontwikkeling tot aan de Volle Verlichting. De huidige Gonsar Rinpoche staat bekend als een van de weinige leraren van onze tijd die in staat is ieder aspect van de leer van de Boeddha op heldere wijze over te brengen en zo dat het ons diep in het hart raakt; zowel voor hen uit het Westen als uit Tibet.
De huidige Gonsar Rinpoche werd geboren in 1949 in Shigatse, Tibet, in een aristocratische familie, afstammelingen van de vroegere Tibetaanse koningen. Zijn vader was toen gouverneur van de province Tsang in West-Tibet. Toen hij drie jaar oud was werd Rinpoche erkend als de 5de reïncarnatie in de lijn van de Gonsar Rinpoches, hetgeen door Zijne Heiligheid de Dalai Lama werd bekrachtigd. Toen hij zes jaar oud was trad hij in bij het Sera Klooster, in die tijd de tweede grootste kloosterlijke universiteit in Tibet. Vanaf het eerste begin werd hij grootgebracht en onderwezen onder de liefdevolle zorg van de Eerwaarde Geshe Rabten. Gonsar Rinpoche ontving een grote hoeveelheid onderricht en overdrachten van Zijne Heiligheid de Dalai Lama en vele andere leraren. In het bijzonder van zijn basis-leraren Kyabje Trijang Dorje Chang en de Eerwaarde Geshe Rabten.
In 1959, toen Tibet onder de Chinese communistische overheersing kwam, vluchtte Gonsar Rinpoche samen met zijn leraar naar India. Daar vervolgde hij zijn studie. Ook leerde hij Engels en Hindi. In 1969 begon hij het onderricht van zijn leraar Geshe Rabten aan westerse studenten naar het Engels te vertalen. Vanaf het moment dat Geshe Rabten was heengegaan in 1986 heeft Gonsar Rinpoche de activiteiten van zijn meester voortgezet. Hij had 33 jaar doorgebracht als zijn naaste leerling. Op dit moment is Gonsar Rinpoche directeur van het centrum ‘Rabten Choeling’ in Mont Pélerin, alsmede van de andere Rabten centra in Europa. Hij onderricht regelmatig in het Engels, Frans, Duits en Tibetaans. De eerste Gonsar Rinpoche was befaamd om zijn uitzonderlijk wijds en diepzinnig onderricht over het gehele pad van geestelijke ontwikkeling tot aan de Volle Verlichting. De huidige Gonsar Rinpoche staat bekend als een van de weinige leraren van onze tijd die in staat is ieder aspect van de leer van de Boeddha op heldere wijze over te brengen en zo dat het ons diep in het hart raakt; zowel voor hen uit het Westen als uit Tibet.
Rabten Tulku Rinpoche ( de reïncarnatie van Geshe Rabten Rinpoche)
De buitengewone tekenen die plaats vonden toen Geshe in 1986 heenging maakten zijn leerlingen er van bewust dat ze te maken hadden met het heengaan van een waarlijk verlichte meester. Gedurende de maanden na zijn dood ervoeren vele studenten een ongewone nabijheid van Geshe tijdens hun meditaties. Drie jaar later vond Gonsar Rinpoche, Geshe’s meest geliefde en naaste discipel, zijn reïncarnatie. Na een grondig onderzoek door middel van beraadslagingen met Z.H. de Dalai Lama en diverse andere gezaghebbende bronnen werd Kelsang Tsering, de zoon van dhr. Tenzin Dargye en mevr. Pasang Gyalmo uit een totaal van 180 kandidaten bevestigd als de werkelijke reïncarnatie van Geshe Rabten Rinpoche.
In de lente van 1998 gaf Rabten Tulku Rinpoche, 10 jaar oud, zijn eerste onderricht voor een groep van 200 mensen in het klooster Rabten Choeling bij het meer van het Genève. Onverwacht en onvoorbereid gaf de jonge Rinpoche hen advies over het nemen van toevlucht. Hij sprak op dezelfde heldere wijze die zo eigen was aan Geshe Rabten. De toehoorders werden diep geraakt en vele van Geshe Rabten’s vroegere studenten hadden tranen in de ogen.
De herinnering aan Geshe door zijn reïncarnatie, die al van jongs af aan de kenmerken van een grote leraar vertoonde, doet ons geloven dat ons iets uiterst kostbaars is gegeven in dit leven, niet minder dan wanneer we de verlichte Boeddha persoonlijk hadden ontmoet.
In de lente van 1998 gaf Rabten Tulku Rinpoche, 10 jaar oud, zijn eerste onderricht voor een groep van 200 mensen in het klooster Rabten Choeling bij het meer van het Genève. Onverwacht en onvoorbereid gaf de jonge Rinpoche hen advies over het nemen van toevlucht. Hij sprak op dezelfde heldere wijze die zo eigen was aan Geshe Rabten. De toehoorders werden diep geraakt en vele van Geshe Rabten’s vroegere studenten hadden tranen in de ogen.
De herinnering aan Geshe door zijn reïncarnatie, die al van jongs af aan de kenmerken van een grote leraar vertoonde, doet ons geloven dat ons iets uiterst kostbaars is gegeven in dit leven, niet minder dan wanneer we de verlichte Boeddha persoonlijk hadden ontmoet.